Voor veel gebruikers is de California meer dan een kampeerbus: het is een manier van leven. Verdeeld over vier generaties zijn er meer dan 260.000 exemplaren van gebouwd. De kampeerbussen hebben allemaal één belangrijke overeenkomst: het hefdak. Hiermee creëer je in de bus in een handomdraai extra stahoogte. Uiteraard keert dit slimme hefdak ook terug op de California CONCEPT.
Een terugblik: 35 jaar California
Op basis van de Transporter T3 werd de eerste California precies 35 jaar geleden onthuld op de Caravan Salon (destijds nog in Essen). De kampeerbus werd geleverd in de kleurcombinatie Pastelwit en Masalarood, de wit-grijze kitchenette was een stijlvol en praktisch element. Al snel evolueerde de California van speciale T3-uitvoering in een afzonderlijke modelreeks. Door de combinatie van zijn aantrekkelijke prijs, slimme details en robuuste techniek was de California meteen een hit: in drie jaar tijd werden al 22.000 kampeerbussen verkocht.
In 1990 bracht de T4 een revolutie teweeg. Het design, de aandrijving, de motoren, de beschikbare ruimte… vergeleken met zijn voorganger was niets meer hetzelfde. Doordat de motor voorin lag, had de T4 veel meer ruimte te bieden. En daar profiteerde ook de California van. Tot 2003 werden er zo’n 39.000 exemplaren van gebouwd.
Zwitsers zakmes onder de kampeerbussen
Met de Transporter T5 als basis vormde de California de nieuwe maatstaf op het gebied van reis- en kampeercomfort. In het hefdak was een bed met lattenbodem geïntegreerd, de kampeerstoelen konden in de achterklep worden opgeborgen en de kampeertafel werd eenvoudig in de schuifdeur geklikt. De California was het Zwitserse zakmes onder de kampeerbussen. Tot 2015 werden zo’n 55.000 California-kampeerbussen verkocht.
De nieuwe T6 California was voorzien van tal van veiligheids- en rijhulpsystemen en stuwde de verkopen naar nog grotere hoogten. In 2017 brak de auto een verkooprecord, met 15.155 exemplaren in één jaar.
Op 30 augustus 2019 lanceerde Volkswagen Bedrijfswagens de California 6.1, vanzelfsprekend op de Caravan Salon. Innovatief was het touchscreen in de dakconsole, waarmee allerlei belangrijke functies worden bediend. In de California CONCEPT is deze dakconsole vervangen door een beeldscherm in tabletformaat. En trouwens: niemand heeft beweerd dat de California altijd maar één schuifdeur hoeft te hebben… toch?