https://afejidzuen.cloudimg.io/crop/1440x600/n/https://objectstore.true.nl/webstores:pouw-nl/07/pouw1684.jpg?v=1-0

Ons Volkswagen T1 Bulli project

We hebben in Nederland misschien geen noemenswaardige auto-industrie meer, maar ons land heeft toch grote invloed gehad op de globale auto-industrie. Nu zal je snel denken aan de auto's van DAF, Spyker of de Lotus Super 7 doorontwikkeling van Donkervoort, maar dat is niet wat wij bedoelen. De grootste prestatie van de Nederlandse auto industrie is namelijk een busje dat iedereen bekend voor zal komen: de Volkswagen Transporter T1. De oorsprong van dit model is te vinden in een schets die Ben Pon Sr. heeft gemaakt in 1950.  

Sinds kort is Pouw in het bezit van zo'n heuse Volkswagen T1! Toegegeven, er moet nog wel het één en ander opgeknapt worden aan de iconische bus, maar gelukkig hebben we daar bij Pouw alle kennis en kunde voor in huis. De mannen van UAS Pouw Zwolle staan te popelen om de T1 zijn welverdiende glans terug te geven.

Update 1 - We kleden de Bulli helemaal uit.

Onze kersverse aanwinst komt van origine uit Oostenrijk en staat als camper op kenteken. Er staat namelijk een klein wasbakje en van de achterbank valt een bed te maken. De auto was vroeger waarschijnlijk groen, maar over zijn verdere historie is helaas niet al te veel bekend. Hij heeft zijn eerste jaren in Nederland vooral in de schuur gestaan en nadien zijn er een nieuwe voorkant, voorspatborden en stukjes bodem ingelast. Ook is het interieur helemaal opnieuw bekleed en is ‘ie gespoten.  

Helaas is de T1 mooi van verre, maar verre van mooi. Toen de T1 onze werkplaats binnen schuifelde, namen onze mannen hem eens grondig onder de loep. Zijn kleertjes gingen uit en helaas bleek dat de jaren toch zijn sporen hadden achtergelaten. Op verschillende plaatsen is de lak gebarsten. Door het plaatwerk weg te schuren is duidelijk waar de oorzaak daarvan is: vochtig vulmateriaal! Ook zijn onze schadeherstellers erachter gekomen dat de achterdeur flink gedeukt is, waarschijnlijk als gevolg van een ongeluk. Die is niet meer te redden, dus de mannen hebben een nieuw exemplaar besteld. Als laatste zijn er verschillende onderdelen netjes afgehangen zodat alle naden weer mooi gelijk waren.  

Update 2 - Meters maken

Ze zeggen wel eens: “Soms zit het mee en soms zit het tegen”. In het geval van ons T1-project zit het even tegen. Het restauratieproject bij UAS in Zwolle heeft te maken gekregen met een kleine tegenslag, in de vorm van roest. Vooraf werd gedacht dat het uitkloppen van de zijkant van de T1 voldoende is, maar helaas is er op een flink aantal plekken roest geconstateerd.  

Om het gevecht aan te gaan met het roestmonster zijn er op meerdere plaatsen oude plaatdelen weggeslepen. Toen dat gedaan was keken de heren van UAS zo mogelijk nog minder vrolijk. Bij vorige herstelwerkzaamheden is er namelijk niet bepaald volgens de kwaliteitseisen van UAS Pouw gewerkt. Dit betekent dat het fixen van de bus langer op zich laat wachten. Vanaf mei hopen we met de T1 de weg op te kunnen.  

Een mooi neusje

We sluiten deze update graag af met het goede nieuws. De linker achterzijde is vakkundig hersteld en hierdoor sluit de achterklep weer goed aan op de achterkant van de bus. Ook is de gehele voorkant inmiddels verwijderd omdat ook hier te veel roest werd gevonden. De Onderdelendienst van Pouw Zwolle liet hun kennis en kunde zien door binnen mum van tijd een nieuwe T1-neus op te snorren. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de voorzijde, zodat de T1 weer is voorzien van een fris neusje.