https://afejidzuen.cloudimg.io/crop/2880x1200/n/https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pouw-nl/07/pouw1684.jpg?v=1-0

Ons Volkswagen T1 Bulli project

We hebben in Nederland misschien geen noemenswaardige auto-industrie meer, maar ons land heeft toch grote invloed gehad op de globale auto-industrie. Nu zal je snel denken aan de auto's van DAF, Spyker of de Lotus Super 7 doorontwikkeling van Donkervoort, maar dat is niet wat wij bedoelen. De grootste prestatie van de Nederlandse auto industrie is namelijk een busje dat iedereen bekend voor zal komen: de Volkswagen Transporter T1. De oorsprong van dit model is te vinden in een schets die Ben Pon Sr. heeft gemaakt in 1950.  

Sinds kort is Pouw in het bezit van zo'n heuse Volkswagen T1! Toegegeven, er moet nog wel het één en ander opgeknapt worden aan de iconische bus, maar gelukkig hebben we daar bij Pouw alle kennis en kunde voor in huis. De mannen van UAS Pouw Zwolle staan te popelen om de T1 zijn welverdiende glans terug te geven.

Update 1 - We kleden de Bulli helemaal uit.

Onze kersverse aanwinst komt van origine uit Oostenrijk en staat als camper op kenteken. Er staat namelijk een klein wasbakje en van de achterbank valt een bed te maken. De auto was vroeger waarschijnlijk groen, maar over zijn verdere historie is helaas niet al te veel bekend. Hij heeft zijn eerste jaren in Nederland vooral in de schuur gestaan en nadien zijn er een nieuwe voorkant, voorspatborden en stukjes bodem ingelast. Ook is het interieur helemaal opnieuw bekleed en is ‘ie gespoten.  

Helaas is de T1 mooi van verre, maar verre van mooi. Toen de T1 onze werkplaats binnen schuifelde, namen onze mannen hem eens grondig onder de loep. Zijn kleertjes gingen uit en helaas bleek dat de jaren toch zijn sporen hadden achtergelaten. Op verschillende plaatsen is de lak gebarsten. Door het plaatwerk weg te schuren is duidelijk waar de oorzaak daarvan is: vochtig vulmateriaal! Ook zijn onze schadeherstellers erachter gekomen dat de achterdeur flink gedeukt is, waarschijnlijk als gevolg van een ongeluk. Die is niet meer te redden, dus de mannen hebben een nieuw exemplaar besteld. Als laatste zijn er verschillende onderdelen netjes afgehangen zodat alle naden weer mooi gelijk waren.  

Update 2 - Meters maken

Ze zeggen wel eens: “Soms zit het mee en soms zit het tegen”. In het geval van ons T1-project zit het even tegen. Het restauratieproject bij UAS in Zwolle heeft te maken gekregen met een kleine tegenslag, in de vorm van roest. Vooraf werd gedacht dat het uitkloppen van de zijkant van de T1 voldoende is, maar helaas is er op een flink aantal plekken roest geconstateerd.  

Om het gevecht aan te gaan met het roestmonster zijn er op meerdere plaatsen oude plaatdelen weggeslepen. Toen dat gedaan was keken de heren van UAS zo mogelijk nog minder vrolijk. Bij vorige herstelwerkzaamheden is er namelijk niet bepaald volgens de kwaliteitseisen van UAS Pouw gewerkt. Dit betekent dat het fixen van de bus langer op zich laat wachten. Vanaf mei hopen we met de T1 de weg op te kunnen.  

Een mooi neusje

We sluiten deze update graag af met het goede nieuws. De linker achterzijde is vakkundig hersteld en hierdoor sluit de achterklep weer goed aan op de achterkant van de bus. Ook is de gehele voorkant inmiddels verwijderd omdat ook hier te veel roest werd gevonden. De Onderdelendienst van Pouw Zwolle liet hun kennis en kunde zien door binnen mum van tijd een nieuwe T1-neus op te snorren. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de voorzijde, zodat de T1 weer is voorzien van een fris neusje.  

Update 3 - Een motorische uitdaging

Ook de voorbije weken hebben de mannen van UAS weer veel werk verzet om onze iconische T1-bus weer in ere te herstellen. Helaas blijven zij nog wel even in de neerwaartse spiraal van de vorige T1-update hangen. De bus dwingt de mannen tot het uiterste. Het is echt een kwestie van één stap vooruit en twee naar achter.

In de vorige update konden we jullie melden dat UAS het gevecht aanging tegen het roestmonster. Na het herstellen van de voor- en achterkant hadden de mannen écht het idee dat er schot in de zaak zat, maar helaas had de T1 nog een nare verrassing in petto. Ook de gehele zijkant is ten prooi gevallen aan het gevreesde oxidatievirus. Daarom is er besloten om de bus van een compleet nieuwe zijkant te voorzien. Uiteraard werd dit weer binnen mum van tijd geregeld door de heren van De Onderdelendienst in Zwolle. Na het doorzagen van het plaatwerk onder de ramen, is er nu ook naar de zijkant van de bodem gekeken. Ook hier zitten een aantal plekken die niet volgens de normen van UAS hersteld zijn. Hiermee gaan de heren komende maand aan de slag.

Om de voorkant van de bus nóg strakker te maken is er een speciaal vervangingsdeel ingekomen. Zo kan de bus straks weer met een frisse neus op pad. Het plaatwerk is zowel aan de voor- als achterzijde goed in de lak gezet zodat het roestmonster hier niet weer meer kan toeslaan.

Het motorblok

Dan gaan we eens onderhuids kijken. Want om ook mechanisch en motorisch goed voor de dag te komen is de T1 een deurtje verder geduwd naar de Volkswagen Bedrijfswagen werkplaats. Eenmaal op de brug aangekomen schoten onze ervaren monteurs de tranen nog net niet in de ogen. De onderkant van de Transporter is in een niet al te beste staat en ook mechanisch is het een rommeltje. Na het verwijderen van het motorblok constateerden de heren al snel een scheur in de versnellingsbak. Ook is het niet originele motorblok op een wel hele bijzondere manier gemonteerd en heeft het busje last van een lekkende krukaskeering. Bovendien zijn de verwarmingsbuizen van het blok afgezaagd en afgedopt. Dat is natuurlijk niet zoals het hoort, dus ook hier gaan de mannen mee bezig.

Ondertussen staat de bus weer op zijn oude vertrouwde plek bij UAS Pouw in Zwolle. Het is wel wat triest dat hij z’n blokje moet missen, maar daar wordt aan gewerkt. De onderdelen zijn besteld zodat de T1 straks ook onderhuids weer in originele staat verkeerd. We houden jullie in het volgende magazine graag weer op de hoogte!