POUW1684

Ons Volkswagen T1 Bulli project

We hebben in Nederland misschien geen noemenswaardige auto-industrie meer, maar ons land heeft toch grote invloed gehad op de globale auto-industrie. Nu zal je snel denken aan de auto's van DAF, Spyker of de Lotus Super 7 doorontwikkeling van Donkervoort, maar dat is niet wat wij bedoelen. De grootste prestatie van de Nederlandse auto industrie is namelijk een busje dat iedereen bekend voor zal komen: de Volkswagen Transporter T1. De oorsprong van dit model is te vinden in een schets die Ben Pon Sr. in 1947 (in zijn agenda) heeft gemaakt. In 1950 startte de eerste serieproductie van deze iconische bus in Wolfsburg.

Sinds kort is Pouw in het bezit van zo'n heuse Volkswagen T1! Toegegeven, er moet nog wel het één en ander opgeknapt worden aan de iconische bus, maar gelukkig hebben we daar bij Pouw alle kennis en kunde voor in huis. De mannen van UAS Pouw Zwolle staan te popelen om de T1 zijn welverdiende glans terug te geven.

Update 1 - We kleden de Bulli helemaal uit.

Onze kersverse aanwinst komt van origine uit Oostenrijk en staat als camper op kenteken. Er staat namelijk een klein wasbakje en van de achterbank valt een bed te maken. De auto was vroeger waarschijnlijk groen, maar over zijn verdere historie is helaas niet al te veel bekend. Hij heeft zijn eerste jaren in Nederland vooral in de schuur gestaan en nadien zijn er een nieuwe voorkant, voorspatborden en stukjes bodem ingelast. Ook is het interieur helemaal opnieuw bekleed en is ‘ie gespoten.  

Helaas is de T1 mooi van verre, maar verre van mooi. Toen de T1 onze werkplaats binnen schuifelde, namen onze mannen hem eens grondig onder de loep. Zijn kleertjes gingen uit en helaas bleek dat de jaren toch zijn sporen hadden achtergelaten. Op verschillende plaatsen is de lak gebarsten. Door het plaatwerk weg te schuren is duidelijk waar de oorzaak daarvan is: vochtig vulmateriaal! Ook zijn onze schadeherstellers erachter gekomen dat de achterdeur flink gedeukt is, waarschijnlijk als gevolg van een ongeluk. Die is niet meer te redden, dus de mannen hebben een nieuw exemplaar besteld. Als laatste zijn er verschillende onderdelen netjes afgehangen zodat alle naden weer mooi gelijk waren.  

Update 2 - Meters maken

Ze zeggen wel eens: “Soms zit het mee en soms zit het tegen”. In het geval van ons T1-project zit het even tegen. Het restauratieproject bij UAS in Zwolle heeft te maken gekregen met een kleine tegenslag, in de vorm van roest. Vooraf werd gedacht dat het uitkloppen van de zijkant van de T1 voldoende is, maar helaas is er op een flink aantal plekken roest geconstateerd.  

Om het gevecht aan te gaan met het roestmonster zijn er op meerdere plaatsen oude plaatdelen weggeslepen. Toen dat gedaan was keken de heren van UAS zo mogelijk nog minder vrolijk. Bij vorige herstelwerkzaamheden is er namelijk niet bepaald volgens de kwaliteitseisen van UAS Pouw gewerkt. Dit betekent dat het fixen van de bus langer op zich laat wachten. Vanaf mei hopen we met de T1 de weg op te kunnen.  

Een mooi neusje

We sluiten deze update graag af met het goede nieuws. De linker achterzijde is vakkundig hersteld en hierdoor sluit de achterklep weer goed aan op de achterkant van de bus. Ook is de gehele voorkant inmiddels verwijderd omdat ook hier te veel roest werd gevonden. De Onderdelendienst van Pouw Zwolle liet hun kennis en kunde zien door binnen mum van tijd een nieuwe T1-neus op te snorren. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de voorzijde, zodat de T1 weer is voorzien van een fris neusje.  

Update 3 - Een motorische uitdaging

Ook de voorbije weken hebben de mannen van UAS weer veel werk verzet om onze iconische T1-bus weer in ere te herstellen. Helaas blijven zij nog wel even in de neerwaartse spiraal van de vorige T1-update hangen. De bus dwingt de mannen tot het uiterste. Het is echt een kwestie van één stap vooruit en twee naar achter.

In de vorige update konden we jullie melden dat UAS het gevecht aanging tegen het roestmonster. Na het herstellen van de voor- en achterkant hadden de mannen écht het idee dat er schot in de zaak zat, maar helaas had de T1 nog een nare verrassing in petto. Ook de gehele zijkant is ten prooi gevallen aan het gevreesde oxidatievirus. Daarom is er besloten om de bus van een compleet nieuwe zijkant te voorzien. Uiteraard werd dit weer binnen mum van tijd geregeld door de heren van De Onderdelendienst in Zwolle. Na het doorzagen van het plaatwerk onder de ramen, is er nu ook naar de zijkant van de bodem gekeken. Ook hier zitten een aantal plekken die niet volgens de normen van UAS hersteld zijn. Hiermee gaan de heren komende maand aan de slag.

Om de voorkant van de bus nóg strakker te maken is er een speciaal vervangingsdeel ingekomen. Zo kan de bus straks weer met een frisse neus op pad. Het plaatwerk is zowel aan de voor- als achterzijde goed in de lak gezet zodat het roestmonster hier niet weer meer kan toeslaan.

Het motorblok

Dan gaan we eens onderhuids kijken. Want om ook mechanisch en motorisch goed voor de dag te komen is de T1 een deurtje verder geduwd naar de Volkswagen Bedrijfswagen werkplaats. Eenmaal op de brug aangekomen schoten onze ervaren monteurs de tranen nog net niet in de ogen. De onderkant van de Transporter is in een niet al te beste staat en ook mechanisch is het een rommeltje. Na het verwijderen van het motorblok constateerden de heren al snel een scheur in de versnellingsbak. Ook is het niet originele motorblok op een wel hele bijzondere manier gemonteerd en heeft het busje last van een lekkende krukaskeering. Bovendien zijn de verwarmingsbuizen van het blok afgezaagd en afgedopt. Dat is natuurlijk niet zoals het hoort, dus ook hier gaan de mannen mee bezig.

Ondertussen staat de bus weer op zijn oude vertrouwde plek bij UAS Pouw in Zwolle. Het is wel wat triest dat hij z’n blokje moet missen, maar daar wordt aan gewerkt. De onderdelen zijn besteld zodat de T1 straks ook onderhuids weer in originele staat verkeerd. We houden jullie in het volgende magazine graag weer op de hoogte!

Update 4 - Een icoon in ere hersteld

Het lijkt inmiddels een eeuwigheid geleden dat we onze handen brandden aan ons Volkswagen T1 restauratieproject. Vanwege de coronasituatie heeft het prestigeproject stilgestaan, maar met de zomer voor de deur werd het hoog tijd om de draad weer op te pakken. Want wat past er nu beter bij beachvibes en een heerlijk zomers zonnetje dan een T1? Daarom gingen de mannen van Pouw Volkswagen Bedrijfswagens en UAS Schadeherstel weer vol enthousiasme aan het werk.

Helemaal het mannetje

In de vorige update waren de bedrijfswagenmonteurs nog volop onderhuids bezig. Het motorblokje tokkelde niet zoals het hoorde, dus er werd een grondige operatie gepland. Na de eerste opruimwerkzaamheden hebben de mannen inmiddels ook de filters, pakkingen, olie, riemen en distributeur vervangen. Daarmee roffelt het oude busje weer als vanouds. De motor is weer achterin de bus gehesen zodat de heren van UAS nog meer glans aan de bus konden geven. In de prachtige kleur SeeBlau is de T1 nu helemaal weer het mannetje. 
De zo karakteristieke spijlen die een T1 bus kenmerken staan weer strak in de lak en er is geen spatje roest meer te bekennen. De Porsche Fuchs wielen staan te glimmen onder zijn kaarsrechte wielkasten. Het groene VW-logo op de voorkant van de door Ben Pon getekende T1 correspondeert perfect met de kleur op de rest van de flanken. Zo staat de bus er nu bij, ver verwijdert van de door roest geteisterde bedrijfswagen van weleer. 

Een select gezelschap

Dat er nog maar een select groepje puntgave T1-busjes bestaan is natuurlijk een gegeven. De meeste exemplaren kende een hard bestaan als bedrijfswagen voor een melkboer, bouwbedrijf of zoals bij Pouw, als servicebus om gestrande klanten te helpen. Hierdoor hebben eigenlijk alle bussen wel een verleden met deuken en schades die onoverkomelijk gebeuren in minimaal 54 jaar gebruik.  

Dat de laatste jaren de T1, T2 en andere Transporters worden ingezet als camper maken die laatste jaren waarschijnlijk wel dragelijker voor de bussen. Ze worden met recht behandelt als pensionado’s. Gepamperd in een verwarmde schuur of netjes droog weggezet voor mooie zonnige dagen om er weer lekker op uit te trekken.  

De T1 in volle glorie

De T1 als fotomodel

Het zijn de omstandigheden waar we ons nu ook bevinden. Een heerlijk zonnige dag om er met de T1 op uit te trekken. Onze missie? Een fotoshoot in de binnenstad van Zwolle, bij het stadstrand. Lekker de zomerse sferen opzoeken om de microbus z’n welverdiende restauratie te vieren en mooie platen te schieten.  
Voor het vertrek eerst even een klein tegenslagje: de accubooster moet eraan te pas komen omdat er qua elektronica nog ergens een kleine stroomlekkage is. Kan gebeuren! De mogelijke schuldige is de radio, die altijd een beetje stroom lijkt te trekken. Sleutel in het contactslot, kleine beetje gas geven en starten maar. De motor slaat direct aan en begint direct rustig te snorren. Het geluid van de grote ventilator bij de luchtgekoelde motor is goed hoorbaar. We zoeken de eerste versnelling en na even roeren valt de versnellingspook met een stevige klik in de versnelling. Op pad dan maar! Het schakelen blijkt nog een opgave. Wanneer zitten we nu in zijn 1 of 3 en de 2 of 4? Geen idee. Aan het begin is het nog behoorlijk zoeken, maar al rijdende komen we er achter dat het best meevalt.  
 

Veel bekijks

Met een rustig gangetje van 50 kilometer per uur, hoe accuraat is die kilometerteller eigenlijk, rijden we binnendoor naar het centrum. Onderweg trekt de bus ontzettend veel bekijks. De T1 is echt een allemansvriend. Volwassenen vinden het helemaal niet erg om even wat langzamer achter zo’n icoon aan te rijden en kinderen zwaaien lachend naar je omdat het een grappige auto is om te zien.  

Eenmaal in de stad aangekomen parkeren we de iconische bus bij het Zwolse stadstrand om de beachvibes en de hippiestatus te benadrukken. Ook hier trekken we veel bekijks. Bezoekers van de wekelijkse markt lopen langs en vragen ons de kleren van het lijf. Sommigen gaan er mee op de foto. Toch een prachtig reclame-object voor Pouw en UAS zo! 
Na het maken van de foto’s zetten we weer koers richting de veilige thuis haven in Zwolle-Noord. Rustig tokkelen we weer van stoplicht naar stoplicht. Het zoeken in de versnellingsbak zijn we allang vergeten. Rijden met de T1 is vooral genieten. Een icoon is in ere hersteld!