Vernieuwde Audi S3_0008_audis3limousine-sportback1

De S3 in een nieuw jasje

10 upgrades om naar uit te kijken

Uitdagende bochten, steile bergpassen – de wegen rond Salalah in Oman zijn perfect om de verbeterde rijkwaliteiten van de vernieuwde Audi S3 te verkennen. Nog vóór de officiële onthulling kregen journalisten de kans om kennis te maken met diverse interessante noviteiten: van het verhoogde vermogen tot de torque splitter en de nieuwe dynamic plus modus.

1
Vernieuwde Audi S3_0006_audis3limousine33

Meer vermogen

Met 245 kW (333 pk) en een koppel van 420 Nm is de vernieuwde Audi S3 krachtiger dan ooit. De 2.0 TFSI viercilinder levert nu 23 pk en 20 Nm meer dan in het vorige model. Resultaat: nog meer trekkracht en een nog snellere acceleratie. Het maximum koppel is tussen 2.100 tot 5.500 tpm beschikbaar. De S3 accelereert in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.

2
Vernieuwde Audi S3_0004_audis3limousine27

Verbeterd motormanagement

De 2.0 TFSI bouwt zijn vermogen nog spontaner op. Bij constante snelheden of bij lage tot medium acceleratie onder deellast, houdt de turbo een constant toerental aan. Voor een snellere opbouw van het koppel is ook de gasklepwerking geoptimaliseerd. Vooral in de dynamic mode en in het nieuwe dynamic plus programma is de snellere respons van de motor duidelijk voelbaar.

3
Audi S3 bij Pouw_0001_audis3sportback25

Sportievere setup van de transmissie

Doordat de koppelingsplaten van de zeventraps S tronic hogere krachten kunnen verwerken, komt de Audi S3 nog sneller uit de startblokken. Daarnaast zijn de schakelmomenten onder vollast gehalveerd, terwijl de motor onder deellast – als de transmissie in ‘D’ staat – meer toeren maakt. Hierdoor is de reactiesnelheid van de aandrijflijn nog verder verbeterd.

4
Vernieuwde Audi S3_0003_audis3sportback2-2

Torque splitter

Net als de RS 3 beschikt de S3 nu over een torque splitter, die voor meer stabiliteit en een grotere agiliteit zorgt. De torque splitter verdeelt het koppel tussen de afzonderlijke achterwielen geheel variabel, door op elke aandrijfas gebruik te maken van een elektronisch aangestuurde lamellenkoppeling. In bochten kan het koppel zo optimaal verdeeld worden tussen het binnenste en buitenste achterwiel – afhankelijk van de rijomstandigheden en de geselecteerde Audi drive select mode.

5
Vernieuwde Audi S3_0005_audis3sportback1-2

Nieuwe Audi drive select mode

De nieuwe ‘dynamic plus mode’ staat garant voor een extreme rijsensatie. De torque splitter stuurt zoveel mogelijk koppel naar de achteras, alsmede naar het achterwiel aan de buitenkant van de bocht, zodat de auto neigt naar overstuur. Het ESC staat automatisch in ‘sport mode’: subtiele ingrepen zorgen voor een nog intensere rijbeleving. Ook de motor en transmissie hebben in ‘dynamic plus’ een specifieke afstemming. Ten opzichte van ‘dynamic’ wordt het stationaire toerental met 200 tpm verhoogd (naar 1.300 tpm), zodat de auto vanuit stilstand nog sneller uit de startblokken komt. De motor reageert nog scherper op het gaspedaal. Naast kortere schakeltijden, schakelt de transmissie tevens later op en eerder terug.

6
Vernieuwde Audi S3_0007_audis3sportback3-2

Sportievere vooras

De McPherson-veerpoten hebben een nieuw scharnierlager. Dit resulteert in een groter negatief camber. Vergeleken met het vorige model is de wielvlucht zelfs meer dan verdubbeld, tot net onder de 1,5 graden. Hierdoor reageert de auto nog sneller op stuurbewegingen en heeft hij meer grip in bochten. Ook de stijvere draagarmen leveren hun bijdrage aan de verbeterde rijeigenschappen.

7
Vernieuwde Audi S3_0002_audis3limousine32

Verbeterde progressive steering

De S3 beschikt standaard over progressive steering, waarbij de overbrenging afhankelijk is van de stuurhoek. Des te verder het stuur wordt ingedraaid, des te directer de stuurreacties. Voor een betere terugkoppeling zijn de stuurkarakteristieken aangepast. Met name in de rechtuitstand centreert de besturing nadrukkelijker, voor een betere stuurprecisie en meer feedback.

8
Audi S3 bij Pouw_0000_audis3sportback36

Krachtigere remmen

Door de verbeterde rijeigenschappen kunnen de remmen zwaarder worden belast. Daarom heeft de S3 aan de voorzijde nu grotere geventileerde remschijven, met een diameter van 357 mm en een dikte van 34 mm. Remklauwen met dubbele cilinders en grotere remblokken zorgen voor een betere vertraging. Door de verbeterde thermische capaciteit kunnen de remschijven zwaarder worden belast. 

9
Vernieuwde Audi S3_0000_audis3limousine28

Sportievere banden

Met de upgrade van de S3 zijn twee nieuwe 19 inch velgen met 235/35 banden aan de specificatielijst toegevoegd. Deze high-performance banden van Falken zorgen voor optimale rijeigenschappen en een betere vertraging. De banden bieden opvallend veel grip, stuurprecisie en stabiliteit, en staan over het gehele snelheidsbereik garant voor een perfecte wegligging.

10
Audi S3 bij Pouw_0002_audis3limousine13

Nieuwe generatie ESC

Alle controlesystemen voor het onderstel zijn specifiek afgestemd op de dynamische stuur- en rijeigenschappen van de vernieuwde Audi S3. De koppelcontrole op de vier afzonderlijke wielen – een functie van het ESC, dat in een snel genomen bocht de binnenste wielen licht afremt – werd verder doorontwikkeld. Hierdoor stuurt de S3 scherper een bocht in en volgt hij nauwkeuriger de stuurhoek. De sportmodus van het ESC is afgestemd op maximale dynamiek en werkt nauw samen met de motor, transmissie en torque splitter.

Audi S3 Limousine

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.