Volkswagen presenteert elektrisch submerk ID.UX en ID. CODE studiemodel

Volkswagen zet vol in op de implementatie van de ‘in China, voor China’-strategie. Het doel is om nog beter in te spelen op de specifieke eisen van klanten in de grootste automarkt ter wereld en hen een overtuigend productaanbod te bieden in alle relevante segmenten. Het ID. CODE studiemodel dat deze week zijn wereldpremière beleeft tijdens Auto China 2024 in Beijing, is de voorbode van wat het merk voor Chinese klanten in petto heeft. Ander groot nieuws van Volkswagen tijdens de autoshow is het nieuwe, specifiek op China gerichte submerk ID.UX, met lifestyle-georiënteerde EV-modellen voor met name jongere doelgroepen.

“Het merk Volkswagen kan terugkijken op veertig jaar succes in China en we zetten dit succesverhaal voort in het nieuwe mobiliteitstijdperk. Daarmee bevestigen we het vertrouwen van onze Chinese klanten”, aldus Thomas Schäfer, CEO van het merk Volkswagen. “De aangescherpte strategie heeft drie pijlers: een uitgebreid modellengamma waarmee we de elektrificatie van onze modellen versnellen, een designtaal die specifiek voor de Chinese markt is ontwikkeld en een lokale technische ontwikkeling met sterke partners in China om het innovatietempo te versnellen. Samen met onze Chinese partners luiden we een nieuw tijdperk van mobiliteit in.”

Volkswagen ID. CODE studiemodel

Met de ID. CODE geeft Volkswagen een eerste voorproefje van de nieuwe designtaal van toekomstige modellen en betreedt het tegelijkertijd een nieuw technologisch tijdperk in China. Met zijn krachtige, strakke en vloeiende oppervlakken doet de ID. CODE denken aan een Gran Turismo. Het exterieur fungeert ook als projectievlak voor AI-ondersteunde licht- en displaysystemen van de volgende generatie. Dit past goed bij de nieuw vormgegeven leefruimte aan boord van de ID. CODE, waarin de echte en virtuele wereld samenkomen en samen een nieuwe mobiliteitservaring creëren. De elektrisch aangedreven concept car kan ook autonoom rijden op Level 4.

ID.UX: nieuw volledig elektrisch submerk

Om nóg meer doelgroepen te kunnen bedienen, komt Volkswagen in China met een geheel nieuw submerk: ID.UX. Het nieuwe merk, dat in 2027 op de markt komt, gaat zich specifiek richten op jongere doelgroepen en combineert de bewezen Volkswagen-kwaliteiten met een lifestyle-georiënteerd design-DNA. ID.UX gaat zich onderscheiden met een progressief exterieurdesign en een op bestuurders gericht interieur met een volledig nieuw bedieningsconcept. De eerste ID.UX die op de markt komt is de ID.UNYX, die later in 2024 wordt onthuld.

Breed modellengamma voor Chinese markt

De line-up van ID.-modellen is tegen 2030 in China uitgegroeid tot in totaal 16 modellen. Hiertoe behoren vijf EV’s van het nieuwe submerk ID.UX. Volkswagen introduceert stap voor stap ook elektrische versies van de modellen die nu met verbrandingsmotoren worden geleverd en breidt het Chinese gamma uit met nieuwe, zeer efficiënte plug-in hybriden met een elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer. In de periode tot 2030 lanceert Volkswagen twaalf nieuwe modellen en zes hybridemodellen. Deze nieuwe Volkswagens worden niet alleen gebaseerd op de beproefde MQB- en MEB-platforms, maar ook op lokaal ontwikkelde varianten – bijvoorbeeld via partnerships met XPENG of een geheel nieuw platform dat wordt ontwikkeld door het in Hefei gevestigde Volkswagen China Technology Company (VCTC). Vanaf 2026 worden op het China Main Platform (CMP) ten minste vier extra modellen voor het betaalbare EV-segment gebouwd. Het gebruik van meerdere platforms stelt Volkswagen in staat klanten de juiste producten in alle relevante segmenten aan te bieden en aan alle behoeften te voldoen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.