SEAT heeft positief financieel jaar in 2019

Voor het vierde jaar op rij heeft SEAT een zeer positief jaar gehad. De autofabrikant wist een winst na belasting te behalen van € 346 miljoen. Dat is 17,5% meer dan in 2018, terwijl de omzet toenam met bijna 12%. Uiteraard wordt 2020 een lastiger jaar, vol met uitdagingen. SEAT lanceert namelijk veel nieuwe modellen, terwijl we volop te maken hebben met de Coronacrisis.

“Het optimaliseren van de kosten in alle regionen van onze onderneming heeft geleid tot efficiency in de productiekosten, het stimuleren van innovaties bij onze toeleveranciers en het beheersen van indirecte kosten,” verklaarde Carsten Isensee, SEAT’s President ad interim en Vice-president voor Finance & IT. “Onze belangrijkste doelstellingen voor 2020 zijn het verder verhogen van de efficiency en het verbeteren van onze winstmarge. Tegelijkertijd zien we ons geconfronteerd met uiteenlopende uitdagingen die onze activiteiten gaan beïnvloeden, zoals een teruglopende markt en met name de effecten van COVID-19. Een betrouwbare inschatting van de impact op de wereldeconomie en SEAT’s verkoopprestaties in 2020 is vanwege deze Coronapandemie niet mogelijk. Als gevolg van deze crisis voeren we maatregelen door om allereerst onze liquiditeit te bewaken. We focussen ons daarnaast op het zo snel mogelijk kunnen hervatten van de normale productie en onze verkopen wanneer deze situatie voorbij is.”

SEAT verkoopt meer

Voor het tweede jaar op rij noteerde SEAT een verkooprecord. In totaal leverde het merk in 2019 ruim 574.000 auto’s af, een plus van bijna 11%. Een positief gevolg van dit resultaat was een toename in de verkopen van auto’s met een hogere winstmarge. Dat betrof met name de SUV’s van SEAT (44% van de verkochte auto’s was afgelopen jaar een Arona, Ateca of Tarraco) en de populariteit van CUPRA. Met bijna 25.000 verkochte auto’s (+72%) leverde het nieuwe merk een belangrijke bijdrage aan het succes van moederbedrijf SEAT. “CUPRA is een strategische prioriteit binnen SEAT en mikt op een omzet van € 1 miljard wanneer alle modellen leverbaar zijn. Het merk gaat een cruciale rol spelen in de resultaten van onze onderneming,” aldus Wayne Griffiths, SEAT’s Vice-president voor Verkoop & Marketing en CEO van CUPRA.

Anticiperend op de uitdagingen die voor de nabije toekomst in het verschiet liggen, heeft SEAT in 2019 al strategische besluiten genomen met het oog op belangrijke projecten. In dit licht, en rekening houdend met strategische aanpassingen binnen de Volkswagen Groep voor de merken, markten en productiesystemen, heeft SEAT besloten om zijn debuut in China uit te stellen. Het Spaanse merk zal geen rol spelen in de aandeelhoudersstructuur van JAC Volkswagen, maar blijft wel samenwerken op het gebied van design en R&D. Als gevolg van dit besluit neemt Volkswagen nu de ontwikkeling van het MEB-platform voor elektrische auto’s van ca. 4 meter in lengte over en blijft SEAT samen met de andere merken van de Groep actief betrokken bij dit project.

Nieuwe modellen in 2020 en 2021, start elektrificatie

SEAT en CUPRA lanceren in 2020 en 2021 vijf nieuwe elektrische en plug-in hybridemodellen. Het modelgamma voor de nieuwe Leon krijgt plug-in hybrideversies onder de SEAT- en CUPRA-vlag, de SEAT Tarraco wordt uitgebreid met een PHEV-variant en ook de CUPRA Formentor - het eerste model dat exclusief voor het merk CUPRA is ontworpen en ontwikkeld - wordt leverbaar met plug-in hybride-aandrijving. Bovendien introduceert SEAT met de el-Born na de Mii electric de tweede volledig elektrische auto van het merk.