Volkswagen Bedrijfswagens verkocht meer dan 830.000 exemplaren van de eerste generatie Amarok in Europa, Australië, Nieuw-Zeeland, Afrika, Noord-Azië en Zuid- en Midden-Amerika. Nu komt de tweede generatie op de markt. Alles is nieuw. Maar het ontwerp van Volkswagen maakt het meteen duidelijk: dit is een Amarok. Hij is groter, krachtiger, atletischer en charismatischer geworden. “Voor de nieuwe generatie hebben we het design van de Amarok ingrijpend gewijzigd om hem nog expressiever te laten ogen”, zegt Albert Kirzinger, hoofd Design bij Volkswagen Bedrijfswagens. Een statement op zich is het nieuwe front, dat wordt gelanceerd in de uitvoeringen ‘Amarok’, ‘Life’, ‘Style’ en in de topversie ‘Aventura’. Opvallend: de rechte en rechtop geplaatste motorkap. Hetzelfde geldt voor de spijlen die horizontaal over de grille lopen met de geïntegreerde LED-koplampen, die op alle versies standaard zijn. De Amarok Aventura en Style beschikken over IQ.Light - LED matrixkoplampen die de weg perfect verlichten en een herkenbaar lichtontwerp hebben. De overdwars geplaatste spijlen van de grille gaan, afhankelijk van de uitvoering, over in het horizontale deel van de voorzijde of – in het geval van de Aventura – in een X-vormig design. In reliëf staat boven de kentekenplaathouder het woord ‘Amarok’.
De nieuwe Amarok komt op de Nederlandse markt als vierdeurs dubbele cabine (DoubleCab). En profil vallen vooral de wielkasten op, die net als voorheen halfrond zijn, bij beide versies. De spatborden boven de maximaal 21 inch grote lichtmetalen velgen hebben een krachtige uitstraling en rond de wielkasten zijn ze bekleed met robuust kunststof. Ook aan de achterzijde valt de nieuwe pick-up op. Onder het grote VW-logo is over bijna de hele breedte van de achterklep het woord ‘Amarok’ in reliëf aangebracht. De buitenste omlijsting van het achterste deel wordt gevormd door de C-vormige achterlichten, die tot ver in de zijkanten doorlopen. In het geval van de Aventura zijn de achterlichten voorzien van LED-technologie.