https://afejidzuen.cloudimg.io/crop/2880x1200/n/https://objectstore.true.nl/webstores:pouw-nl/06/europa-nacht.jpg?v=1-0

Bijtelling en belastingvoordelen

De regels rondom de bijtelling, belastingvoordelen en subsidies van een elektrische auto zijn soms best ingewikkeld. Je leest hier wat bijtelling precies is, welke subsidies en kortingsregelingen er zijn en hoe het precies zit met wegenbelasting. 

Wat is bijtelling precies?

Bijtelling is het bedrag dat je moet betalen aan de belastingdienst wanneer je met jouw zakelijke voertuig meer dan 500 kilometer per jaar privé wilt rijden. Deze bijtelling wordt berekend op basis van een percentage van de fiscale waarde (cataloguswaarde) van de auto. Dit kan bijvoorbeeld 4% of 22% zijn. 

Bijtelling in 2020 & 2021

In 2020 gaat is de bijtelling voor elektrische auto’s omhoog gegaan, van 4% naar 8%. Dit geldt voor auto’s met een eerste toelating vanaf 1 januari 2020. De 8% bijtellingscategorie is tot een catalogusprijs van € 45.000,-. Voor het bedrag daarboven geldt een percentage van 22%. Vanaf 2021 zal de bijtelling naar 12% over de eerste € 40.000,- gaan. Voor een 'gewone' brandstofauto, zoals de Audi RS 6 betaal je 22%. 

Subsidies & kortingsregelingen

Elektrisch rijden is beter voor het milieu. Daarom moedigt de overheid het gebruik van elektrische auto’s aan met aantrekkelijke subsidies en diverse kortingsregelingen. Dit kan voor jou interessante financiële voordelen opleveren. De verschillende kortingsregelingen bij gebruik en aanschaf van je auto worden zowel regionaal als nationaal geregeld. Hieronder lees je welke subsidies en regelingen voor elektrische auto’s van kracht zijn. 

Landelijke overheidssubsidies

Als koper of eigenaar van een elektrisch rijden kun je profiteren van door de overheid opgestelde regelingen. Zo hoef je bij aanschaf van een elektrische auto geen aanschafbelasting, ook wel BPM, te betalen. Bovendien wordt je vrijgesteld van MRB, beter bekend als wegenbelasting.  

Zakelijk rijders profiteren ook van het leasen van een elektrische auto. Allereerst is er natuurlijk de lage bijtelling, die in 2020 8% bedraagt. En verder is er nog de milieu-investeringsaftrek (MIA) voor ondernemers, die kan oplopen tot 36% van het investeringsbedrag.  

Regionale overheidssubsidie
Naast de verschillende landelijke belastingvoordelen hebben veel regio's en gemeenten subsidies beschikbaar om elektrisch rijden te stimuleren. Ben je benieuwd wat deze regelingen zijn? Dan kun je het best op de website van jouw gemeente kijken. 

Wegenbelasting

Vrijstelling van wegenbelasting (MRB)

We benoemden het al eerder, maar ook in 2020 hoef je voor een elektrische auto geen wegenbelasting te betalen. De overheid heeft namelijk bepaald dat deze auto’s tot 2025 belastingvrij zijn om zo het elektrische rijden te stimuleren. Je krijgt alleen vrijstelling als jouw EV volledig elektrisch is. Plug-in-hybrides met een CO2-uitstoot tot 50 gram per kilometer betalen een halftarief.  

Vrijstelling van registratiebelasting (BPM)

In Nederland wordt jouw BPM-tarief bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot van je auto. Hoe hoger de uitstoot, hoe meer je moet betalen. Voor elektrische auto’s geldt dat er tot 2024 geen BPM betaald hoeft te worden. Vanaf 2025 wordt dit bedrag € 360,-.