Volkswagen werkt samen met start-up Revoltech aan duurzame interieurmaterialen.

Autofabrikanten hebben nog aanzienlijke stappen te zetten op weg naar duurzamere productieprocessen en voertuigen, met name als het gaat om de materialen die in het interieur worden gebruikt. In dit kader is Volkswagen een samenwerking aangegaan met de Duitse start-up Revoltech. Samen onderzoeken en ontwikkelen we duurzame materialen op basis van industriële hennep, met als doel deze vanaf 2028 toe te passen in de interieurs van Volkswagen-modellen.

Duurzaam en daadwerkelijk bruikbaar leer van Hennep.

Het materiaal wordt gemaakt van 100% biogebaseerde hennep en kan aan het einde van de levensduur van de auto op duurzame wijze worden gerecycled of gecomposteerd. De eerste tests zijn in elk geval veelbelovend. In de zoektocht naar nieuwe materialen staan we altijd open voor nieuwe ideeën afkomstig uit verschillende industrieën. De samenwerking tussen Revoltech en Volkswagen is een goed voorbeeld van de voordelen die start-ups en gevestigde bedrijven kunnen halen uit het combineren van hun respectieve sterke punten - met als doel om duurzamere oplossingen zo snel mogelijk gebruiksklaar te maken voor auto's. Bij de afdeling Materiaaltechnologie, Ontwerp en Componentenontwikkeling leggen we sterk de nadruk op innovatieve, creatieve en duurzame oplossingen voor holistische, grondstofbesparende voertuigontwikkeling.

Liefde op het eerste gezicht.

Samen met Revoltech werken we aan een materiaalinnovatie als vervanger voor imitatieleer. Dit materiaal, LOVR™ genaamd, is gemaakt van industriële hennep die wordt geteeld voor de voedingsmiddelenindustrie en is een volledig natuurlijk, 100% biologisch oppervlaktemateriaal. LOVR™ staat daarbij voor voor ledervrij, olievrij, veganistisch en op basis van residuen. Hennepvezels en een volledig biogebaseerde lijm worden met behulp van een speciale technologie gecombineerd en verwerkt tot een oppervlaktemateriaal. Het circulaire materiaal is afkomstig van regionale hennepvelden en is volledig recyclebaar of composteerbaar zodra het het einde van zijn levensduur heeft bereikt. Bovendien kan het worden geproduceerd in bestaande industriële fabrieken, waardoor het snel schaalbaar is - en dus ook geschikt voor gebruik in grootschalige productie. Vanaf 2028 zou het al mogelijk moeten zijn om het duurzame LOVR™ toe te passen in de interieurs van onze modellen. Uit klantenenquêtes blijkt in elk geval dat de Volkswagen-rijder er positief tegenover staat! Dat is fijn, want zo werken we samen met jou aan een beter klimaat, met behoud van het rijplezier dat je al van ons kent. 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie volkswagen.nl.