directions_car 

Volkswagen Polo Sprint bewijst al vijftig jaar karakter.

De Volkswagen Polo Sprint laat al een halve eeuw zien dat compact en karaktervol prima samengaan. Bij Pouw herkennen we de Polo als alleskunner: van eerste auto tot liefhebbersobject, van zuinig stadsmaatje tot onverwacht sportieve metgezel. In 1983 liet de Polo Sprint zien dat zelfs een keurige hatchback een verborgen racehart kan hebben – briljant, eigenzinnig en onmiskenbaar Volkswagen.

flowsheet

Volkswagen Polo Sprint als innovatieve technische sprong.

Vijftig jaar Volkswagen Polo betekent ook vijftig jaar slimme techniek en evolutie. Toch durfde Volkswagen soms groots te denken. In 1983 ontwikkelde het merk in stilte een eenmalig prototype: de Polo Sprint. De motor verhuisde naar achteren, de voorwielaandrijving verdween: alles werd omgegooid. Wat overbleef was een supersportwagen in het jasje van een brave hatchback.

favorite

Volkswagen Polo Sprint kreeg een rebels hart mee.

Bij Pouw vertellen we graag het verhaal van de rebelse Polo Sprint. De R&D-afdeling van Volkswagen kreeg carte blanche: wat gebeurt er als je een Polo 86C ombouwt tot achterwielaandrijver met flink meer vermogen? De ingenieurs monteerden achterin een 1,9-liter boxermotor met elektronische injectie en een mechanische G40-compressor. Prestaties? 156 pk, 0 naar 100 in 8 seconden en een top van 207 km/u. Een stadsauto met grootse ambities.

build

Volkswagen Polo Sprint kreeg uitgekiende techniek mee.

Die prestaties vroegen om meer dan alleen brute kracht. Daarom verstevigde Volkswagen het chassis, gebruikte dikkere stabilisatorstangen en zorgde voor een uitgebalanceerde gewichtsverdeling. De motor hing achterin, terwijl de benzinetank en het reservewiel naar voren verhuisden. Het resultaat: moeiteloze acceleratie zonder gripverlies, en een vijfbak die tot het uiterste benut kon worden.

e911_emergency

Volkswagen Polo Sprint schudde zijn keurige imago af.

Het uiterlijk van de Polo Sprint mocht ook mee in de revolutie. Brede polyester wielkasten, luchtinlaten, lamellen, aangepaste ophanging en 13 inch Quartett-velgen gaven het geheel een opvallende look. De portieren en motorkap kregen kunststof panelen, en het interieur bleef ingetogen maar sportief met vrolijke bekleding, alcantara accenten en een driespaaks sportstuur.

service_toolbox

Volkswagen Polo Sprint als testplatform voor sportieve toekomst.

De Sprint was geen marketingstunt, maar een serieuze studie naar rijgedrag, grip en balans. Volkswagen gebruikte de Polo Sprint als laboratorium voor toekomstige sportieve modellen zoals de Polo G40. Hoewel hij vergeleken werd met Group B-iconen als de Renault 5 Turbo, benadrukte Volkswagen zelf het onderzoeksdoel. Geen rallyauto, maar een auto met racegenen zonder wedstrijddrang.

lightbulb_circle

Volkswagen Polo Sprint leeft voort als icoon.

De Polo Sprint kreeg zijn enige officiële optreden tijdens de Volkswagen-persconferentie van maart 1983 in Wolfsburg. Geen brochures, geen media, alleen een select publiek. Nu is hij onderdeel van de collectie van Volkswagen Classic en staat hij in het AutoMuseum Volkswagen. Daar wordt hij door kenners herkend als het oranje buitenbeentje met het hart op de verkeerde plek.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.