
celebration
Jubileum voor Volkswagen Polo: 50 jaar karakter en innovatie.
De Volkswagen Polo bewijst al vijftig jaar dat compact en karaktervol perfect samengaan. Bij Pouw zie je de Polo overal terug: in de straat, op de oprit en in onze showrooms. Van eerste auto tot geliefd verzamelobject, van zuinig stadsmaatje tot verrassend sportief icoon – de Polo heeft vele gezichten. De toekomst is ook in zicht, want in 2026 verwelkomen we de elektrische ID. Polo. In deze jubileumserie zetten we de Polo in het zonnetje. Dit keer blikken we terug op een bijzondere innovatie: de G-lader. Deze techniek maakte van de Polo Coupé GT G40 en de Polo G40 Cup ware hot hatches.
battery_full
G-lader technologie in de Volkswagen Polo: eigenwijs en briljant.
De G-lader van Volkswagen is zo'n techniek die tot de verbeelding blijft spreken. Geen turbo en geen klassieke compressor, maar een compacte mechanische krachtbron die lucht samenperst in een spiraalvormige kamer. Stel je voor: je rolt een tuinslang zo strak op dat hij verandert in een hogedrukpomp. Precies dat idee gaf de Polo zijn kracht.


build
Volkswagen Polo G40: van koelkastpomp naar krachtbron.
Kijk je in de G-lader, dan zie je meteen waarom hij zo heet: de spiraal vormt een gestileerde letter G. Als de motor draait, perst deze spiraal lucht naar de cilinders, waardoor er meer brandstof kan worden verbrand en er dus meer vermogen vrijkomt. De techniek zelf was al in 1905 gepatenteerd, maar pas in de jaren tachtig was de productienauwkeurigheid haalbaar. Bij Volkswagen ontstond het eureka-moment in de keuken: een stille koelkastpomp gaf de inspiratie. Samen met een Zwitserse partner werden honderden prototypes gebouwd. In 1983 gaf ontwikkelingschef Ernst Fiala het project groen licht.
settings
Volkswagen Polo G40: prestaties die blijven verbazen.
De eerste productierijpe G-lader, de G40, werd toegepast in de Polo. Zijn naam verwijst naar de 40 mm diepe spiraal. Aangedreven door een riem vanaf de krukas, paste hij perfect in de dwars geplaatste viercilinder. In 1985 reden drie Polo’s G40 op het circuit van Ehra-Lessien een gemiddelde snelheid van 208,34 km/u. Daarmee bewees Volkswagen dat deze techniek niet alleen krachtig, maar ook duurzaam was.


finance_mode
Volkswagen Polo GT G40: racetechniek voor op straat.
In 1987 bouwde Volkswagen Motorsport 500 exemplaren van de Polo Coupé GT G40 met de hand. De 1,3-liter motor leverde 115 pk en haalde bijna 200 km/u. De compressor woog slechts zeven kilo maar gaf het kleine blok het temperament van een grote motor. In de beginfase traden er enkele technische problemen op met de coating van de spiraal, onder andere door een tekort aan silicium in het magnesium. Volkswagen reageerde snel, verving motoren en verbeterde het productieproces. Vanaf 1990 reed een goed onderhouden G-lader moeiteloos 100.000 kilometer of meer.
sports_score
olkswagen G60: van Polo naar Passat en alles ertussenin.
De techniek werd doorontwikkeld tot de G60 met een diepere spiraal van 60 mm. Deze leverde 160 pk in motoren die onder andere te vinden waren in de Golf II GTI G60, Golf Rallye, Corrado G60 en Passat B3 G60 Syncro. Zelfs de zeldzame Golf II Limited gebruikte deze technologie en haalde ruim 235 km/u.


sports_motorsports
Volkswagen Polo G40 Cup: racen met roots in de showroom.
Tussen 1987 en 1989 raceten vijftig klantenteams in de Polo G40 Cup. Deze raceversie bleef technisch dicht bij het productiemodel, maar kreeg bredere sporen en aangepaste ophanging. Met slechts 1,3 liter onder de kap tikten ze alsnog 190 km/u aan. Ook in rally's en testauto's voor dieselmotoren werd de G-lader ingezet, zelfs in de Transporter T4 met vijfcilindermotor.
nest_clock_farsight_analog
Volkswagen Polo G-lader: techniek die zijn tijd vooruit was.
Hoewel de G-lader indrukwekkend presteerde, vergde hij ook flink wat motorvermogen. Toen de turbo efficiënter en goedkoper werd, verdween de G-lader langzaam uit beeld. De plannen voor een G50 met 220 pk verdwenen van tafel. Met het afscheid van de Polo II in 1994 verdween ook de G-lader. Toch blijft hij geliefd onder liefhebbers: vanwege zijn directe respons, unieke geluid en het lef dat Volkswagen destijds toonde.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.