Opladen tijdens het rijden
De stroom voor de elektrische hulpmotor hoeft niet altijd uit een stopcontact te komen. De SUPERB iV wint energie terug bij het uitrollen, net als de volledig elektrische Škoda CITIGOe iV. In een menu op het dashboard lees je af hoeveel remenergie je hebt teruggewonnen. Dat moedigt aan om anticiperend te rijden.
De vierde manier van opladen is tijdens het rijden, met behulp van de verbrandingsmotor. Dan drijft de motor niet alleen de wielen, maar ook de generator aan. Dat is handig als je de accu hebt leeggereden en de route verderop een uitstootvrije zone kruist.
Zoveel kost een laadpaal voor thuis
Of je nu een volledig elektrische auto of een plug-in hybride hebt, een eigen laadpaal of wallbox is het ultieme accessoire. Het is de snelste en makkelijkste manier om thuis op te laden. De kosten van een laadpaal zijn afhankelijk van jouw situatie. De Keuzehulp elektrisch laden geeft je een duidelijke kosteninschatting. Over de kosten gesproken: wist je dat het halftarief wegenbelasting voor plug-in hybrides blijft bestaan tot en met 2024? Dit betekent dat je de helft van de reguliere wegenbelasting betaalt.
SUPERB iV: 218 pk vermogen en 400 Nm
De laadpoort van de SUPERB iV zit in de grille en staat in verbinding met een accupakket onder de achterbank. De batterij heeft een capaciteit van 13 kWh en voorziet de 115 pk en 330 Nm sterke elektromotor van stroom. In de elektrische stand rijdt de Škoda SUPERB iV tot 55 kilometer* volledig op elektriciteit, maar de 1.4 TSI benzinemotor met 156 pk vermogen en 250 Nm trekkracht staat altijd paraat om bij te springen om de aandrijving volledig over te nemen. Hij is je ‘vangnet’, mocht het er een keer niet van komen om de accu op te laden.