Pouw Harderwijk Škoda | VW Bedrijfswagens | OccasioncentrumVolkswagen Polo

directions_car
De Volkswagen Polo Öko was in 1987 al extreem vooruitstrevend.
De Volkswagen Polo Öko laat zien dat de Polo al in 1987 vooruitstrevend was in efficiëntie en duurzaamheid. Bij Pouw vieren we 50 jaar Volkswagen Polo door bijzondere modellen uit de geschiedenis in het zonnetje te zetten. Vandaag: de Öko-Polo, een technisch experiment dat zijn tijd ver vooruit was – en stiekem de voorloper van BlueMotion.
battery_charging_90
Met de Volkswagen Polo Öko zette Volkswagen de eerste stap naar zuinig rijden.
De Volkswagen Polo Öko werd al eind jaren ’80 ontwikkeld als extreem zuinige hatchback. Lang voordat start/stop-systemen of hybrides gemeengoed waren, bouwde Volkswagen een tweecilinder diesel met G-lader die slechts 1,7 liter per 100 km kon verbruiken. Daarmee zette de Polo Öko de toon voor een reeks innovaties die vandaag nog steeds relevant zijn.


network_intelligence
In de Volkswagen Polo Öko was techniek belangrijker dan uiterlijk.
Onder de motorkap van de Volkswagen Polo Öko zat een tweecilinder dieselmotor met een uitgekiend balanssysteem en schuimisolatie. Dat zorgde voor weinig trillingen en een fluisterstille rijervaring. De G-lader uit de sportieve Polo G40 gaf het kleine blok een boost tot 40 pk. Slim én zuinig, met 3 tot 3,5 liter verbruik per 100 km als dagelijkse norm.
globe
Volkswagen integreerde al in de Polo Öko technieken die nu standaard zijn.
De Volkswagen Polo Öko beschikte over systemen die pas jaren later standaard werden. Denk aan uitlaatgasrecirculatie, een regenererend roetfilter met ijzeroxide en een vroeg start/stopsysteem. Zodra je van het gas ging, schakelde de motor zichzelf uit: ‘zeilen’ avant la lettre.

favorite
De Volkswagen Polo Öko bewees zich als stille kracht in het dagelijks leven.
De Volkswagen Polo Öko bleef een experiment, maar bewees zich in de praktijk. In totaal zijn er zo’n vijftig gebouwd. Eén daarvan werd dagelijks ingezet door nonnen in Berlijn voor maaltijdbezorging. Vandaag bestaan er naar schatting nog negen à tien exemplaren, vrijwel allemaal in Duitsland. In Nederland? Nog niet… maar zeg nooit nooit.
air
De invloed van de Volkswagen Polo Öko zie je nu nog steeds terug.
De Volkswagen Polo Öko stond aan de wieg van wat later BlueMotion werd. Denk aan aerodynamische velgen, dichte grille, verlaagd onderstel en een gladde bodemplaat. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,31 presteerde hij beter dan veel grotere auto’s. Geen verkoophit, wel een technologische mijlpaal.

air
Bekijk onze Volkswagen Polo voorraad.
Ontdek ze allemaal.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.