SEAT en ‘big data’ - een kijkje in de toekomst
Als één auto over een hobbel rijdt, is er dan iets mis met de weg? Niet per se! Er kan bijvoorbeeld een takje op de weg gevallen zijn. Maar als tientallen auto’s op dezelfde plek dezelfde hobbel ervaren, is er waarschijnlijk iets mis met het wegoppervlak. Dankzij de inzet van ‘big data’ - afkomstig van duizenden auto’s - analyseert SEAT dit soort situaties, om die informatie vervolgens te gebruiken om andere weggebruikers tijdig te waarschuwen.
Auto’s die verbonden zijn met het internet en gebruikmaken van moderne sensortechnologie, kunnen gezamenlijk een constante stroom geanonimiseerde informatie geven over de kwaliteit van wegen. Een moderne SEAT meet bijvoorbeeld continu of een wiel niet doorslipt, om bij gevaar tijdig te kunnen ingrijpen. Een camera in de auto speurt naar lijnen op de weg, om te kunnen waarschuwen wanneer de bestuurder onverhoeds van rijbaan wisselt. De lichtsensor registreert wanneer de lampen aan moeten en een regensensor hoe hard de ruitenwissers moeten werken. Traditioneel werd die informatie uitsluitend gebruikt in de betreffende auto zelf. SEAT benut de huidige mogelijkheden nu echter om ook andere automobilisten te helpen.
De tractiecontrole, stabiliteitscontrole, camera en radar leveren een enorme stroom aan informatie. In het SEAT Data Office wordt de informatie - die via een mobiele dataverbinding vanuit de auto wordt doorgestuurd - vervolgens verwerkt. “Door die gegevens te analyseren kunnen we het verkeer veiliger maken voor iedereen,” verklaart Carlos Buenosvinos, één van de leidinggevenden in het SEAT Data Office.