SEAT en ‘big data’ - een kijkje in de toekomst

Als één auto over een hobbel rijdt, is er dan iets mis met de weg? Niet per se! Er kan bijvoorbeeld een takje op de weg gevallen zijn. Maar als tientallen auto’s op dezelfde plek dezelfde hobbel ervaren, is er waarschijnlijk iets mis met het wegoppervlak. Dankzij de inzet van ‘big data’ - afkomstig van duizenden auto’s - analyseert SEAT dit soort situaties, om die informatie vervolgens te gebruiken om andere weggebruikers tijdig te waarschuwen.

Auto’s die verbonden zijn met het internet en gebruikmaken van moderne sensortechnologie, kunnen gezamenlijk een constante stroom geanonimiseerde informatie geven over de kwaliteit van wegen. Een moderne SEAT meet bijvoorbeeld continu of een wiel niet doorslipt, om bij gevaar tijdig te kunnen ingrijpen. Een camera in de auto speurt naar lijnen op de weg, om te kunnen waarschuwen wanneer de bestuurder onverhoeds van rijbaan wisselt. De lichtsensor registreert wanneer de lampen aan moeten en een regensensor hoe hard de ruitenwissers moeten werken. Traditioneel werd die informatie uitsluitend gebruikt in de betreffende auto zelf. SEAT benut de huidige mogelijkheden nu echter om ook andere automobilisten te helpen.  

De tractiecontrole, stabiliteitscontrole, camera en radar leveren een enorme stroom aan informatie. In het SEAT Data Office wordt de informatie - die via een mobiele dataverbinding vanuit de auto wordt doorgestuurd - vervolgens verwerkt. “Door die gegevens te analyseren kunnen we het verkeer veiliger maken voor iedereen,” verklaart Carlos Buenosvinos, één van de leidinggevenden in het SEAT Data Office. 

Weggeheimen doorfluisteren

“De eerste uitdaging voor ons Data Office team is het opslaan van deze gigantische hoeveelheden informatie. Daarna laten we er berekeningen en algoritmes op los om zinvolle conclusies te kunnen trekken,” legt Carlos uit. “Om de privacy van alle gebruikers te waarborgen is het onmogelijk voor ons om te weten welke auto of welke chauffeur welke informatie levert. Sterker nog, wij zijn juist geïnteresseerd in generieke data die ons informatie geven over trends in de rij-omstandigheden”.

De auto’s op de weg speuren dus gezamenlijk door heel Europa continu naar de hoeveelheid grip die het wegdek biedt, of er water, ijs of sneeuw ligt en of er scheuren of gaten in het wegdek ontstaan. “Met al deze informatie dragen we bij aan een Europese kaart van de wegcondities, die we kunnen delen met navigatiediensten om automobilisten te waarschuwen, of met de wegbeheerders om ze te attenderen op noodzakelijk onderhoud aan de weg,” licht Carlos toe. Vaak worden reparaties zo sneller en efficiënter gedaan, omdat de exacte locatie van de problemen bekend is en er niet eerst gezocht hoeft te worden naar plekken die gerepareerd moeten worden.

Zien in het donker

De lichtsensor in de moderne SEATs van nu levert ook bruikbare data op. “Waar het ook donker wordt, onze auto’s ‘zien’ altijd hoeveel licht er op de weg valt. Uit die verzamelde data kunnen we zien of er plekken zijn waar te weinig verlichting is, zodat autoriteiten de situatie veiliger kunnen maken,” zegt Carlos.

Richting autonoom rijden

De camera’s en sensoren in de auto’s kunnen ook waarnemen of er parkeerruimte in de buurt is, of er een vrachtauto staat te laden en lossen en of er al dan niet een stopbord bij een kruispunt staat. Een dynamische kaart van veranderende omstandigheden is zinvol voor alle weggebruikers. “Als we de auto kunnen vertellen dat er een stopbord staat dat de bestuurder niet kan zien door dichte mist, kan dat een autonoom rijdende auto helpen om de bestuurder veilig te houden. Met de komst van autonoom rijdende auto’s en een 5G dataverbinding wordt er steeds meer informatie verzameld waarmee we steeds betere producten en diensten kunnen creëren,” besluit Carlos Buenosvinos.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaar maken, recyclingsbijdrage en legekosten. Zie voor verkoopinformatie volkswagen.nl.