De nieuwe Audi e-tron GT - veelgestelde vragen over dit nieuwe model

De langverwachte Audi e-tron GT is hier! Een prachtige en spectaculaire vierdeurs coupé die vele harten sneller doet kloppen. De nieuwe Audi e-tron GT zit vol met bijzondere features en feitjes. Welke? Wij geven je graag antwoord op de meest gestelde vragen. 

Over de Audi e-tron GT

Met de e-tron GT vindt Audi de gran turismo opnieuw uit. Het is een elegante en dynamische vierdeurs coupé met een krachtige elektrische aandrijving. Zijn vloeiende lijnvoering is een voorbode voor het toekomstige design van Audi.

De Audi RS e-tron GT is het vlaggenschip op het gebied van elektrificatie bij Audi en Audi Sport. Hij is nóg sportiever.

De volledig elektrische Audi e-tron GT is volledig CO2-neutraal geproduceerd. De productie vindt plaats in de Böllinger Höfe fabriek in Neckarsulm, met gebruik van groene stroom en biogas.

Audi trapt de e-tron GT af met twee aantrekkelijke editions: de e-tron GT edition ZERO en de e-tron GT edition ZERO Competition. Van de edition ZERO-modellen zijn in totaal slechts 100 exemplaren beschikbaar. Vanaf 18 februari is de stijlvolle Audi e-tron GT te bestellen, in mei arriveert hij bij Pouw.

De e-tron GT van dichtbij bekeken

Design & aerodynamica

De e-tron GT is een Gran turismo met elektrische aandrijving: sportiviteit en comfort smelten samen met duurzaamheid. Daarom heeft de e-tron ook sportieve proporties: grote wielen, een grote spoorbreedte, vlak silhouet, en een lange wielbasis. Zijn vormgeving is vloeiend, waarbij vorm en functie in balans zijn. Zijn Singleframe grille is in carrosseriekleur, met opvallende quattro wielkasten een lage, aflopende daklijn en een geprononceerde vormgeving aan de achterzijde.

De Audi e-tron GT heeft een lengte van 4,99 meter, een breedte van 1,96 meter, hoogte van 1,41 meter met een lage daklijn. Zijn bagageruimte achterin bedraagt 405 liter.

De Cw-waarde van de Audi e-tron bedraagt slechts 0,24 draagt bij aan maximale efficiency en ruime actieradius. Zijn actieve aerodynamica met variabele opening van luchtinlaten, automatisch uitschuifbare achterspoiler (verschillende standen), vlakke wagenbodem en grote diffuser helpen hierbij. De e-tron GT heeft een hoge mate van stijfheid en crashbestendigheid, dankzij gebruik van zeer sterke staalsoorten en een versterkte aluminium behuizing van het accupakket.

De Audi e-tron GT is met verschillende soorten koplampen leverbaar. Ieder model heeft achterlichten in de vorm van een lichtband, met dynamische coming home & leaving home animaties. Matrix LED koplampen zijn standaard in RS e-tron GT en optioneel voor de e-tron GT. De Matrix LED koplampen met Audi Laser Light, dat de lengte van de lichtbundel verdubbelt, zijn optioneel voor de e-tron GT en RS e-tron GT. 

Drie verlichtingsvarianten

Voor de Audi e-tron GT zijn drie LED-verlichtingsvarianten leverbaar. Standaard zijn LED-koplampen met dynamische richtingaanwijzers. Daarnaast is Matrix LED-verlichting leverbaar, desgewenst zelfs in combinatie met Audi Laser Light, dat voor extra lichtopbrengst zorgt bij gebruik van grootlicht.

Hoe ziet het interieur van de e-tron GT eruit?

De Audi e-tron heeft echt een coupegevoel. Het instrumentenpaneel is op de bestuurder gericht en het interieur heeft een ‘monoposto karakter’. Je hebt een ruimtelijk gevoel en achterin heb je ruim plaats, ook voor volwassenen. 

De Audi e-tron GT kenmerkt zich door duurzaamheid in combinatie met sportiviteit en comfort. Hij heeft ledervrije interieurs en een hoog aandeel van gerecyclede materialen in de bekleding. Toch voelt alles zeer hoogwaardig. 

Een prachtig en duurzaam interieur

Motorisering en prestaties e-tron GT

De Audi e-tron GT heeft een elektromotor. Dit is elektrische quattro vierwielaandrijving met elektromotoren (PKM: permanently excited synchronous machine) voor de vóór- en achteras. Hij heeft een tweetraps transmissie op de achteras. Er wordt gebruik gemaakt van intelligente aansturing van ‘zeilen’ en energieterugwinning van maximaal 265 kW bij het afremmen.

De Audi e-tron GT heeft een vermogen van 350 kW/476 pk en een koppel van 630 Nm (640 Nm in boost modus). De Audi RS e-tron GT beschikt over een vermogen van 440 kW/598 pk en een koppel van 830 Nm. Bij gebruik van launch control/boost functie hebben de modellen een topvermogen van 390 kW/530 pk (e-tron GT) of 475 kW/646 pk (RS e-tron GT) gedurende 2,5 seconden.

De Audi e-tron GT gaat van 0–100 km/u in 4,1. De RS doet dit in 3,3 seconden. De topsnelheid van de e-tron GT bedraagt 245 km/u. Voor de RS is dit 250 km/u (begrensd).

De Audi e-tron GT maakt gebruik van een Lithium-ion batterij met een netto energiecapaciteit van 85 kWh (93 kWh bruto) en een voltageniveau van 800 volt. Hij heeft 396 cellen in 33 modules. 

De Audi e-tron GT is klaar om veel kilometers elektrisch te rijden. Hij heeft een actieradius van meer dan 487 kilometer* volgens WLTP voor Audi e-tron GT. 

 De Audi e-tron GT modellen hebben zeer korte oplaadtijden. Het kost circa vijf minuten voor circa 100 kilometer extra rijplezier. De e-tron GT beschikt bovendien over vooruitstrevend warmtemanagement met vier koelcircuits, een efficiënte warmtepomp en preconditioneren voor snelladen onderweg. Opladen doe je snel en eenvoudig met de laadmogelijkheden van Shuttel.

De Audi e-tron GT heeft een laag zwaartepunt en een perfecte gewichtsverdeling dankzij de plaatsing van de batterij en de elektromotoren. Hij heeft standaard elektronisch aangestuurde schokdemping, een sperdifferentieel achter en Audi drive select. Optioneel (standaard in RS e-tron GT) kies je voor een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel achter, driekamer luchtvering en adaptieve demping. Ook vierwielbesturing  is mogelijk, dit is optioneel voor beide modellen.

De remschijven met wolfraamcarbide coating zijn standaard op RS e-tron GT (optie voor e-tron GT). Het remsysteem heeft optioneel krachtige keramische remschijven. Velgen kies je in de maat 19 inch tot en met 21 inch. 

De Audi e-tron GT e-tron GT is standaard voorzien van AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Dit systeem is al krachtiger dan wettelijk voorgeschreven. Optioneel is er e-tron sport sound voor exterieur en interieur, te selecteren met Audi drive select.

Wauw in het blauw

Opties en accessoires

De Audi e-tron GT is standaard voorzien van de Audi pre sense veiligheidssystemen. Verder is hij optioneel leverbaar met ‘Tour’, ‘City’, en ‘Park’ pakketten en adaptive cruise assist en park assist (op afstand parkeren van de auto) .

De Audi e-tron is standaard al zeer rijk uitgerust en heeft prachtige features. De bediening en displays gaan via Audi virtual cockpit plus (12,3 inch) en MMI touch display (10,1 inch) standaard, inclusief natural voice control en optioneel een head-up display. Op het gebied van infotainment en Audi Connect zit je goed met MMI navigatie plus met Wi-Fi hotspo en slimme navigatie met specifieke e-tron functies. Optioneel is er de Audi phone box en het Bang & Olufsen premium sound system .

De e-tron GT heeft uiteraard een breed aanbod van Audi connect diensten; de e-tron routeplanner berekent snelste route met de kortst mogelijke laadstops bij krachtige gelijkstroom-laadpunten. 

Vanafprijs e-tron GT

De vanafprijs van de Audi e-tron GT bedraagt € 104.895,-. Liever meer vermogen en opteer je voor de RS e-tron? De exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar deze zal rond de € 145.000,- liggen. Audi trapt af met de e-tron GT Zero en de e-tron GT Zero Competition, die vanaf €127.995,- in de boeken staan. 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaar maken, recyclingsbijdrage en legekosten. Zie voor verkoopinformatie volkswagen.nl.